Josef Šorfa
iDNES 10. 4. 2018
O tom, že dvorní spolupracovník chebského divadla violista a skladatel Matěj Kroupa umí pokaždé překvapit, se mohou nejnověji přesvědčit návštěvníci dramatu Marie Stuartovna. Kroupa je sám autorem bezpočtu písniček, od klasické hudby přes mnoho různých žánrů až po písničky k pohádkám pro děti.
A tak v představení, v němž se osudově střetnou dvě velké osobnosti šestnáctého století Marie Stuartovna a Alžběta Anglická, zazní jedna z nejznámějších skladeb skupiny Spice Girls, Wannabe. „If you wanna be my lover, (pokud chceš být mým milencem),“ zpívá přímo sama Alžběta I., ovšem na playback. „Použili jsme skladbu Spice Girl jako hudbu britské hudební skupiny, která byla oceněna mimo jiné současnou britskou královnou,“ usmívá se Matěj Kroupa.
Jak to jde dohromady s dobovým nástrojovým obsazením a dobovou stylizací dalších skladeb? „Úkolem divadla není dělat nějakou dobovou iluzi, i když je dobré se jí dotknout. A o to jsem se také snažil. Sestavil jsem proto ansámbl pro renesanční a barokní hudbu, kterou jsem pro divadlo také zkomponoval. S režisérem Zdeňkem Bartošem jsme už sehraný tandem, je to už takový náš způsob vidění divadla. U téhle inscenace jsem si navíc vydobyl, že divadlo zaplatilo ansámbl specialistů na starou hudbu, takže můžeme slyšet například theorbu, což je druh loutny, varhanní pozitiv nebo barokní tympány,“ poznamenává Kroupa.
Chebské divadlo je pro něj domovskou štací. „Přál bych si, aby se naše společné inscenace hrály navěky, ale to bohužel nejde. I když mám sbírku své hudby, kterou si ukládám, ta pomíjivost mě mrzí. V trvalé hudební práci se realizuji jako interpret především se smyčcovým tělesem Pavel Bořkovec Quartet,“ dodává. Ani tam ovšem není omezen. „Repertoár je velice pestrý, zasahujeme do mnoha žánrů. Hrajeme i s Michalem Pavlíčkem rockovou muziku, aranžujeme vlastní skladby, hrajeme zároveň Brahmse i soudobou vážnou hudbu. Zásadní rozdíl je v tom, že u divadla jsem autorem hudby, tam se člověk realizuje ještě o něco víc,“ rekapituluje.
Pochvaluje si, že práce pro divadlo je neuvěřitelně bohatá a pestrá. „Základní rada zní: být absolutně otevřený všemu. Neexistuje nějaké jednotné pravidlo nebo mustr, podle kterého dělat představení. Člověk může využít úplně cokoliv. Stalo se, že jsme měli na scéně vanu, pod kterou jsme dali mikrofon, a když jsme do ní mlátili, vznikal velice zajímavý zvukový efekt. I takovéhle věci mohou vzniknout během zkoušení a dají se využít,“ vzpomíná Kroupa.
Matěj Kroupa – profil
– vystudoval pražskou konzervatoř /obor housle/ a HAMU, od roku 2004 je sbormistrem pěveckého sboru Grande Bande, spoluzakládal kvartet Lamborghini a Pavel Bořkovec Quartet, hrál v hudební skupině v Divadle Miror a v orchestru Hudebního divadla Karlín
– spolupracoval i s tělesy jako Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Vertigo, Karlovarský symfonický orchestr
komponuje scénickou hudbu pro divadlo a film, např.pro Kvarteto režiséra Miroslava Krobota
– spolupracoval či spolupracuje s Národním divadlem, Dejvickým divadlem (kde i hraje), Divadly Miror a Radost, Jihočeským divadlem, Slováckým divadlem, Městským divadlem Kladno
– při práci pro Západočeské divadlo v Chebu se podílel nejnověji na Marie Stuartovna, Podivný případ se psem, Strach má velké oči, Cejch a zhruba 30 dalších
– dirigoval Karlovarský symfonický orchestr při muzikálech Adéla ještě nevečeřela a Divotvorný hrnec