Josef Šorfa
MF Dnes 16. 11. 2017
Jeviště Západočeského divadla se může proměnit v centrum Madridu, kterým projíždí opravdový skútr, omývají ho vody oceánu i rybníku, stává se strašidelným lesem či ponurým vězením. V Chebu dokonce fungoval legendární vynález – létající kolo Jana Tleskače.
Za kulisy, které pomáhají vytvářet fantaskní prostředí, budou moci nahlédnout v sobotu návštěvníci divadla, a to při dvou komentovaných prohlídkách pořádaných ve čtrnáct a v patnáct hodin. Příchozí se dozvědí, jakým způsobem funguje profesionální divadlo, jak se organizuje a rozděluje práce během zkoušení a během představení. V mimořádném programu slibuje divadlo nahlédnutí nejen za jeviště, ale i pod něj, do hereckých šaten, malířských a krejčovských dílen.
Jak připomíná, nejnáročnější na přípravu jsou nejvýpravnější hry, jako muzikály Ženy na pokraji nervového zhroucení a Adéla ještě nevečeřela. „Obtížná je i příprava Othella, kde se dvě části zadní kulisy musí přesně nasadit na sebe – dolní se fixuje do podlahy, horní se zavěsí na takzvané tahy. Stavba trvá u některých her hodinu, ale i tři až čtyři hodiny, a vyžadují součinnost všech pěti divadelních techniků,“ připomíná Bartoš.
Před premiérou jsou zvláštní technické zkoušky, kdy se z dílen doveze nově vyrobená dekorace, vychytávají se nedostatky, aby nic nepadalo, zaznamenává se, co kam patří. „Na konci sezóny je na jevišti spousta malých značek a nálepek. Například v Podivném případu se psem jsou značky a čáry přímo na koberci, který se pokládá na točnu. Technici ví, kam stavět jednotlivé bedýnky, osvětlovači si značí, kam přesně nasměrovat lampy,“ poznamenává Bartoš. Do svých záznamů si píše poznámky také zvukař Radek Šnajdr. Umí přiblížit i prostředí lesa, jarní louky nebo nádražní zastávky. „Pro diváky je nejmarkantnější hudba na začátku představení a v předělech mezi jednotlivými obrazy. Před třiceti lety jsem začínal s magnetofonem a stříhal pásky, dnes programuji digitální pult,“ říká Šnajdr. Musí zajistit i nazvučení živé skupiny a dalších účinkujících, v divadle hraje i Karlovarský symfonický orchestr.
Když chce režisér, aby ve hře zvonil telefon, nabídne mu celou řadu možností. I když splnit všechna přání leckdy nejde. „Některé zvuky si lidé nevybaví, když nevidí, co je provází. Třeba takové plesknutí syrového masa o zem,“ říká zvukař, který je zároveň díky své profesi jedním z nejčastějších návštěvníků divadla. „Mám to i s dalšími kolegy obráceně. Chodíme do práce, když mají ostatní lidé volno,“ konstatuje. Který ze zvuků má nejraději? „Mým nejoblíbenějším je ticho. To je k nezaplacení,“ směje se.
Sobota v divadle ale tichá zcela jistě nebude. Naopak. Díky programu Noci divadlem tam bude rušno celý den.
Program sobotní Noci divadel v Chebu
10:25 Divadlo může hrát každý / přehlídka literárně-dramatických oddělení základních uměleckých škol v Chebu a v Aši
10:30 Kašpárkoviny / Literárně-dramatické oddělení ZUŠ Cheb
10:40 Popelka / ZUŠ Cheb
11:15 Oskar / ZUŠ Aš
12:15 Sněhurka / pěvecký sbor ZUŠ Cheb
13:30 Workshop s loutkami v kavárně Thálie