Zrádné vody týchž řek
Divadelní noviny 15/2014
Dramaturgie chebského divadla se v kontextu českých regionálních divadel dlouhodobě řadí k těm nejodvážnějším – a vede k nesporným výsledkům, jelikož mezi divácky nejoblíbenějšími inscenacemi posledních let tu najdeme i uvedení Steigerwaldovy hry Horáková, Gottwald v režii Šimona Dominika (prem. 15. června 2012).
Opět se hraje za oponou (s občasným využitím celého prostoru prázdného hlediště), z předcházející inscenace jsou tu některé postavy, konkrétní kostýmy a rekvizity i celkové ladění. Na mě osobně ale tento inscenační „druhý díl“ působil především právě jako druhý pokus o totéž – bohužel horší, a to z několika důvodů. První spočívá docela jednoduše v tom, že mechanické opakování toho, co se povedlo minule, bývá smysluplné dost zřídkakdy: třeba Diana Toniková hraje svého Vasila Biľaka v podobně brutální stylizaci, s jakou hrála E. F. Buriana. Napodruhé už je to ale o poznání méně okouzlující. Ten druhý – a podstatnější – spočívá v textu, jeho inscenační úpravě a, obecně řečeno, ve stylových a tematických proporcích: civilnější, lidštější linie titulní hrdinky Jaruny, která políbila Dubčeka (jako mladistvou krásku ji hraje nová členka souboru Daniela Šišková, její životem zcyničtělou a zároveň čímsi dojemnou starší podobu potom spolehlivá Jarmila Šimčíková), je tu až překvapivě upozaděná, a naopak neúměrně dlouho se tu satirizují ruští okupanti v komických obřích papachách. Groteskno se tu tak (přinejmenším pocitově) rozrostlo na úkor toho, co by jej mělo kotvit, a navíc to tentokrát vesměs není groteskno příliš zábavné.
Jistě: Políbila Dubčeka je přese všechno sympatická inscenace, která o cosi usiluje, a nechybí jí výrazné herecké výkony, několik působivých obrazů ani smysl pro estetiku infantilně nablblého kabaretu. (Na to konto se musím přiznat, že scéna psaní zvacího dopisu inscenovaná s písní ze seriálové Sanitky rozdělené tak, že Dubček zpívá: Můj čas je pouhopouhé prozatím… a Biľak: Příteli, chvátej, SOS / ať jsem i zítra, čím jsem dnes / […] příteli, chvátej, píšu vzkaz atp., mě zcela okouzlila, i když tomu nikdo, komu jsem o ní vyprávěl, nemůže uvěřit.) Jen se to tentokrát, obávám se, neskládá do dostatečně účinného a působivého celku. Vody týchž řek bývají zrádné.
Západočeské divadlo Cheb – Karel Steigerwald: Políbila Dubčeka. Režie Šimon Dominik, dramaturgie Magda Zicháčková, scéna Karel Čapek, kostýmy Tereza Vašíčková, hudba Matěj Kroupa. Premiéra 14. června 2014. (Psáno z reprízy 18. června 2014.)