Jak utopit dr. Mráčka v Ohři
Novinky.cz 13. 2. 2013
Západočeské divadlo vozí na autobusu logo, že je nejzápadnějším českým divadlem. Dodám hned, že nikdy svému městu nedělalo ostudu, což platilo už za časů normalizace. Za loňský kousek Horáková – Gottwald podle Karla Steigerwalda mohli Chebští aspirovat na Inscenaci roku, kdyby ho nějací kritici viděli.
Z úplně jiného soudku, ale stejně zdravého a výživného, je novinka – muzikál Jak utopit dr. Mráčka podle úspěšné filmové komedie Petra Markova, Miloše Macourka a Václava Vorlíčka z roku 1974. S dramaturgem Zdeňkem Bartošem vykonala na tom díle pěkný kus práce nová vycházející hvězda mj. muzikálové režie – Šimon Dominik.
Nejezte krvavou tlačenku
I bez podtitulu Konec vodníků v Čechách o rozpadu živnosti, která vasrmanům od věků velela lámat lávky pod pannami, nadbíhat mlýnářově Haničce, šít boty na Ladových vrbách, lkát nad ubohou Rusalkou bledou, jen Čochtan to tušil a utekl včas do Ameriky, je ta komedie od prosincové premiéry pokaždé beznadějně vyprodaná.
Dlouho jsem v divadle neviděl, že se topením zaměstnance bytového odboru, který chce vodníky připravit o domek na břehu Vltavy, kde je průlez z naší podvodné do jejich podvodní říše, tak dobře baví herci, a přitom rozchechtávají i publikum.
Referent, jehož matka konkuruje Japonsku při bádaní na transformaci živočišných druhů, tedy jak například člověka proměnit v rybu, se při úřednické lopotě zamiluje do vodnické dcerky. Její tatík, pán také Poohří, je takovým despotou, že postupně všichni poddaní začnou hledat paštiku s husími játry, jelita, transfúze nebo aspoň sexuální styk s lidmi, aby se stali člověkem. To je logický článek vývojové spirály.
Petr Vydarený (Mráček), Pavla Janiššová (Jana), Pavel Marek (Wassermann z Čech), Růženka (Radmila Urbanová), Eva Navrátilová (docent Mráčková) – všichni, a skoro každý hraje dvě až pět rolí, odvádějí skvělou práci. Nemohu psát o každém zvlášť.
Pes Lady Toniková
O Dianě Tonikové ale musím. Záchranářka, Úřednice, Laďka, Zpěvačka a především skvělý pes Lady, vybavený nectnostmi nenažraného, loudivého, nevychovaného, roztomilého mazlíčka, na nohách návštěv se ukájejícího živočišného druhu.
Choreografie Martina Packa vychází z možností činoherců. Není pohybově úchvatná, spíše vtipná. Hudba a songy Matěje Kroupy jsou lepší než věčně stejná macha pražských hudebních nabobů, skladatelů i interpretů. No a Dominikova režie, to je osvěžení, balzám na prezidentskými volbami rozervanou duši. Není (pod)vodnická.
Západočeské divadlo Cheb – Petr Markov, Miloš Macourek, Václav Vorlíček: Jak utopit dr. Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách. Divadelní adaptace, texty písní, dramaturgie Zdeněk Bartoš. Režie Šimon Dominik, scéna Karel Čapek, kostýmy Zuzana Mazáčová, hudba Matěj Kroupa, choreografie Martin Pacek, odborná spolupráce Ray Salman. Premiéra 15. prosince 2012, psáno z reprízy 7. února 2013.
Celkové hodnocení 80%