MF Dnes | 21.11.2020 | Tereza Švecová |
V chebském divadle vznikají videa na podporu místních podnikatelů.
Dárek pro tchýni přijíždějící bez ohlášení vyřešen díky obchůdku s biopotravinami, ztracený čich znovunalezený v krámku s domácí bylinnou kosmetikou či home office, za který by se díky e-shopu s kancelářskými potřebami nemusel stydět ani ředitel velkého korporátu. To jsou témata nových videí umístěných na sociálních sítích Západočeského divadla v Chebu. Kampaň, která si za cíl klade podporu drobných podnikatelů, nese název Pusť chlub – místní podporují místní.
S nápadem natočit sérii krátkých videí, které by měly za cíl jednak podpořit místní podnikatele a jednak pobavit diváky v této nelehké době, přišel majitel chebského MiNiKVaRiáTu Daniel Čihák. Myšlenka, že nezapomenutelnou atmosféru města mohou z velké části ovlivnit sami jeho obyvatelé, v něm rezonovala již delší dobru. Stačí jen, když místo velkých obchodním řetězců navštíví kvůli nákupu menší lokální krámky. „Genius loci dělá dohromady spoustu věcí, nemalou roli v tom ale hrají podniky, které třeba v historickém srdci města můžete navštívit. To, že si na krásném místě můžete dát kávu v kavárně, kde jsou na vás milí, to jen umocní váš celkový zážitek. Potřeboval jsem formulovat nějaký společenský apel, že každé místo si můžeme sami zlepšit tím, že budeme podporovat to, co se nám líbí a co má podle nás smysl,“ vysvětluje Čihák.
I on nyní musel kvůli nařízením vlády svůj antikvariát uzavřít a přesunout své podnikání pouze do on-line prostředí. Oslovil ale divadlo s nápadem, zda-li nenastal čas, zkusit dát jeho myšlence reálné obrysy. „Do divadla pravidelně chodím, osobně se znám se spoustou lidí, kteří v něm pracují. Sledoval jsem jejich Minutové hry, které nedávno nahrávali na internet, a oslovil jsem, zda by v podobném duchu nenatočili i videa podporující místní podnikatele. Chtěl jsem spolupracovat s lidmi, které jejich práce baví a kteří mají ke všem místním obchůdkům osobní vztah, kteří budou mít spolu s námi také pocit sounáležitosti. A to se povedlo,“ myslí si.
Umělecký šéf Západočeského divadla v Chebu Zdeněk Bartoš spolu s dramaturgyní Martinou Pokornou tedy připravili scénáře k prvních osmi videím odehrávajícím se v krámcích místních obchodníků. S vtipem a nadhledem se snažili lidem ukázat, jaký druh zboží mohou i v této době nakoupit přímo u chebských podnikatelů ve výdejních okéncích či na e-shopech, popřípadě jaké lokální krámky s potravinami mohly zůstat ještě otevřené. Následně krátké příběhy natočili s hereckým souborem. Jednotlivá videa diváky zavedou třeba k mladé dvojici, která se po prodělaném koronaviru snaží nalézt ztracený čich, k tatínkovi, který na poslední chvíli shání dárek k manželčiným narozeninám, či k sousedkám, které řeší zásadní otázku, proč paní Procházková nevyhazuje téměř žádné odpadky.
První série krátkých videoskečů odehrávající se v chebských obchůdcích byla na sociálních sítích divadla zveřejněna minulý týdne. Druhá série se aktuálně natáčí. V ní chebští herci zavedou diváky na dalších pět nákupních míst.
„Jsme rádi, že díky podobným projektům nezmizí ani při současných omezeních naši herci divákům z očí. Hlavně jsme ale chtěli podpořit malé živnostníky, kteří nyní mají velké problémy. Jsou to právě oni, kteří utváří atmosféru města. Náš projekt je čistě chebský, ale přitom snadno přenositelný – zásadní je myšlenka že můžete podpořit malé krámky, a ne jen velké řetězce. A že stačí aspoň malý nákup, který může někomu pomoct,“ vysvětluje za Západočeské divadlo Martina Pokorná.
Dodává také, že právě v Chebu panuje unikátní atmosféra a komunitní spojení i mimo pandemické časy. „U nás v kraji jsme bohužel jediné město, které má vlastní profesionální divadelní soubor. Přitom ale i u nás vidíme, že městské divadlo opravdu podporuje pocit sounáležitosti, vznik kulturní obce, která drží při sobě i v těžkých dobách,“ dodala Pokorná.
Daniel Čihák doufá, že bude moci co nejdřív svůj antikvariát opět otevřít. Do té doby se snaží prodávat knížky a dárkové předměty hlavně přes e-shop a udržet si stále pozitivní přístup. „Bojujeme, nevzdáváme se, utahujeme kohoutky. Nikdo z nás nečeká, že se po zveřejnění videa nahrnou k jeho okýnku davy lidí, doufáme ale, že se víc obyvatel zamyslí nad tím, kde a co nakupují. A nebo že se u skečů aspoň pobaví. My všichni jsme se díky projektu lépe propojili, pozvedlo nám to náladu. Spoustu z nám má jen malé obchůdky a nikoho by dřív nenapadlo, že se o nás bude natáček. A navíc, že se to tak povede,“ uzavřel Čihák.