Marii Antoinettu čeká nejen gilotina, ale i velká módní show
MF Dnes 1. 6. 2015
Stejně tak jako nebylo možné přehlédnout Marii Antoinettu na francouzském dvoře, nelze ji přehlédnout ani na pódiu Západočeského divadla. V Chebu ohromuje diváky také obří stylizovanou parukou a mnoha kostýmy Petry Krčmářové.
V případě hry Davida Adjmiho Marie Antoinetta si diváci užijí nejen hereckých výkonů, ale i velkou módní show. Především díky kostýmům hlavní hrdinky a jejích dvou přítelkyň.
„Koncepce kostýmů stojí na základech současné módy a je doplněna nejvýraznějšími módními prvky rokoka, zejména u ženských figur,“ vysvětluje svůj záměr návrhářka kostýmů Petra Krčmářová. Diváci tak mohou obdivovat monumentální paruky nebo výrazné siluety vyztužených sukní a útlé korzety. Volba návrhářky nebyla nijak nahodilá. Oděvy připomínají období rokoka, v němž se příběh hlavní hrdinky odehrával, moderní prvky pak ladí se „současným“ autorským textem Davida Adjmiho.
„Celé je to pojaté jako módní přehlídka Marie, takže je pro ni připravena spousta převleků. Převlékání a vrstvení oděvů má zobrazovat její nenasytnost a rozmařilost,“ charakterizuje Krčmářová podívanou na podstatnou část hry. S ní pak ostře kontrastuje finále, kdy hlavní hrdinka zůstává jen v obyčejné režné košilce. Pavla Janiššová a její kolegyně musí zvládnout během jedné hry dvě povolání současně. Kromě toho, že naplno hrají, jsou také naplno modelkami.
„Převlékám se po každé scéně, a těch je osmnáct. Na začátku to je spíše vrstvení na základní kostým, dva celkové převleky na scéně a potom už jen postupně odkládám jednotlivé části, až zůstanu jen v košilce. Kostýmy s různými variacemi mám čtyři: růžový, krémový, typicky francouzský s pruhovaným tričkem a košilku. A to nemluvím o špercích,“ představuje svou garderobu představitelka hlavní role.
Půlmetrová paráda
Celek pak dotváří speciální paruka. „Základem je ochranná přilba, na které je připevněn korpus z polystryrenu. Celé je to pokryto vatelínem. Výsledný vzhled je vytvořen také z vatelínu. Muselo se však hledět na správný poměr loken, aby v tom obličeje hereček vypadaly pěkně a celé to bylo ve správných proporcích. Následně je to lehce dobarveno a nazdobeno od mašlí po sponky či jiné ozdoby. Marie Antoinetta má paruky dvě. Jedna je základní, vysoká 35 centimetrů, druhá je ještě o patnáct centimetrů vyšší,“ popisuje návrhářka technické podrobnosti okolo své první spolupráce se Západočeským divadlem v Chebu.
Jak se s půlmetrovou parádou pohybuje po jevišti? „Je pravda, že se to muselo vyladit a není to ideální, ale myslím, že lépe v poměru efekt a pohodlí už to nešlo. Navíc mám na svých vlasech paruku, která se stříhá na konci hry a na tom ještě ty dvě vysoké. Člověk si jen musí zvyknout, že má trochu zmenšený rozhled, trochu hůř slyší, trochu to tlačí do hlavy a připočtěte si deseticentimetrové podpatky. Nejnáročnější je, když si musím sednout nebo kleknout na zem a zase vstát. Ve výsledku to ale není takový problém,“ poznamenává Pavla Janiššová.
To vše také patří na jevišti chebského divadla k tragicky končícímu příběhu rozmařilé a zhýčkané poslední královny Francie. K vidění tam bude například v sobotu 6. června.