7.11.2008-JIŘÍ P.KŘÍŽ
Příběh z časů, kdy ženy na jevišti hráli muži
Do chebského Západočeského divadla přivedl Zdeněk Bartoš Hatcherovu Krás(k)u na scéně
Mladší, ale i starší milovníci divadla si jenom stěží umějí představit a domyslet, že za času Shakespearových by na jevišti nemohli obdivovat Julii, Desdemonu či Ofélii, ba ani hubatou Kateřinu, kterou krotí její šlechtický vagabund.
Polovinu 17.století se pokusil vyvolat z mlhy minulosti Zdeněk Bartoš, který přeložil a do Západočeského divadla přivedl v české premiéře Krás(k)u na scéně Jeffrey Hatchera. Tedy příběh z věku, kdy ženské role vytvářeli na scéně ještě výhradně muži.
Muži po něm šílí
Podotýkám hned, že vše změnil výnos krále Karla II.z roku 1661. Legitimizoval první ženy nejenom ve hrách Williamových, který v té době, chudák, byl už skoro půl století po smrti. Nedožil se naštěstí období, které podobnému osvobození divadla předcházelo: Zákazu umění, a tedy světských radostí divadla vyšinutými Cromwellovými puritány…
Hatcher patří ke generaci amerických dramatiků středního věku (*1958). U nás známe jeho hru Picasso, epozodu z malířova zatčení v nacistickém Německu. Psal scénáře také k seriálu Colombo a k filmům Casanova a Krás(k)a na scéně…
„Žena, která hraje dámu? Jaký je to v tom kumšt?!“, podivuje se hlavní postava Hatcherova dramatu Edward Kynaston (Jindřich Kotula), představitel strhující Desdemony. Tak přesvědčivě, že někteří pánové po něm šílí a jeho milencem se stane ctihodný pan Villers (Martin Jurajda).
Je velice důležité, aby se postava Kynastona nestala parodií blížící se pojetí mužů v ženských šatech, ať už Curtise a Lemmona v Někdo to rád horké nebo Pechy či Čepelky v postavě Babičky… V tom směru je Kotulův výkon přesvědčivý, místy brilantní.
Inscenace na vývoz
Stejně důležité jsou v Krás(c)e na scéně dobře nastudované výkony prvních žen v náručí Thálie. Hrají je Diana Toniková, Terezie Palková a Pavla Janiššová. Dobře jim v příběhu sekundují Radmila Urbanová a Kateřina Pokorná. Zapamatovatelnou rolí je také hejsek Sedley Václava Lišky. Právě setkání s Margaret Hughesovou (Toniková) prolomí Kynastonovu nechuť stát se na jevišti mužem.
Sehrají spolu vražedný výstup Othella a Desdemony-a divadlo se spokojeně mohlo začít ubírat cestou, kterou už dobře známe i my.
Moc dobrá inscenace. Měla by se určitě objevit na festivalu České divadlo v Praze. Jako důkaz, že dobrý kumšt žije nejenom v stoličním městě.
Jiří P.Kříž