ZPRÁVA – Chebský deník-Čtenáři sobě
19.4.2008 – Tereza Hausteinová
„Byla sobota 29.března večer. U Západočeského divadla v Chebu zaparkovalo jedno auto. Sedělo v něm pět lidí a všichni jsme přijeli z Habartova,“ píše do redakční pošty Deníku čtenářka-reportérka Tereza Hausteinová a pokračuje: „Rozhodli jsme se totiž, že by nebylo špatné vyrazit si někam za kulturou. Výsledkem bylo, že jsme společensky oděni stanuli v hale chebského divadla. Za pár minut měla začít premiéra hry Krás(k)a na scéně od Jeffreyho Hatchera. Ještě před představením jsme si prohlédli právě probíhající vernisáž krásných paličkovaných obrázků.
Pár řádek stručného popisu hry jsme sice četli, v nejmenším jsme však netušili, jaký zážitek nás to čeká. Třikrát odzvonilo a všichni jsme, pohodlně usazeni v měkoučkých sedačkách, upřeli své zraky na jeviště. Tam právě jiní diváci sledovali známou škrtící scénu z Othella. Inu, to nic zvláštního není, pouze fakt, že Desdemona není doopravdy žena, nýbrž mladý muž, by mohl neuvědomělého diváka zarážet. Ale žádný strach, neocitli jse na představení divadelního souboru, ve kterém mají akutní nedostatek žen, nýbrž v polovině 17.století v Anglii v době, kdy ženské role hráli pouze muži. Mladý Edward Kynaston je ve svém oboru opravdu výjimečnou osobností. Díky tomu má také mnoho obdivovatelek. Proto není divu, že ho velmi zasáhne zpráva o ženě, která v konkurenčním divadle hrade Desdemonu. První anglická herečka je na světě. Zanedlouho je vydán zákon o zákazu mužů v ženských rolích a chudák Kynaston končí bez práce na ulici. Jeho největším problémem je, že nedovede zahrát mužskou roli. Po tolika letech v sukních už není doopravdy mužem a ženou vlastně také ne. Nové útočiště nachází v jakési pochybné hospodě, kde se opilý předvádí na stole. Odtud ho vytáhne maskérka a nově i herečka divadla, ve kterém Edward kdysi vystupoval a které právě zažívá krizi. Na připravovaného Othella se má přijít podívat sám král, Desdemonin herecký výkon je však k pláči. Kynaston je nakonec přemluven, aby herečce pomohl. Tou není nikdo jiný než ona první žena na jevišti. Všechno se povede a Kynaston se sám ujme role Othella. Škrtící scéna je excelentní, Edward Kynaston v sobě konečně nalezl ztraceného muže, divadlo začalo opět prosperovat a je z toho happyend jak má být.
Sám příběh možná není tak zajímavý jako jeho podání. Celá hra je propletena vtipnými scénami a herci nešetří mnohdy i dost peprnými výrazy, které jsou použity v těch nejnečekanějších okamžicích.
V některých chvílích jsme se tak ponořili do příběhu, že nás místy překvapovalo, že stále sedíme v divadle. Za zmínku stojí i dokonalé osvětlení scény a neuvěřitelné výkony herců. Hra nás opravdu nadchla a vřele ji doporučujeme všem, kdo chtějí kulturní zážitek.
Malé upozornění závěrem: hra by se možná měla propagovat jako 15 a více, citlivějším lidem by také mohla připadat trochu vulgární,“ končí svůj zajímavý příspěvek T.Hausteinová z Habartova.